Hoe verkoop je... jezelf?
Hoe verkoop je... jezelf?
Geschreven door:
Alida Michels, 28 september 2015
Oh ja, ik geloof dat ik alles KAN verkopen, al schrijvende. Al het mooie, verleidelijke, overtuigende, sterke weet ik wel te ontdekken in een product of project. En al die geheime krachtige ingrediënten geef ik langzaam, één voor één prijs aan de lezer. Totally hooked, dat is het effect dat ik wil bereiken.
Dat doe ik niet voor ieder project. Als ik niet achter de doelstellingen sta of als ik zelf niet overtuigd ben van de resultaten of effecten, dan laat ik die opdracht liever gaan. Dan zijn er andere schrijvers genoeg om het op papier te zetten.
Maar hoe verkoop ik nu... mezelf?
Vragen die ik krijg zijn: "Waarover adviseer je dan?", en "Wat schrijf je dan zoal?". Omdat mensen daar over het algemeen geen flauw benul van hebben. Waar je zo'n schrijvende kracht als ik nu voor zou kunnen gebruiken. Het werk dat ik doe is zo divers, en gaat van gevoelige mails tot aan projectplannen, van flyers tot een allesbepalende samenvatting voor een subsidieaanvraag. Honderd woorden. Dan ben je een uur bezig met schrijven en vier met schrappen.
Een klant zei dat ik mezelf het beste kan omschrijven als ghostwriter. Dat is wat ik voor hem was en ben. Ik heb meegedacht over een innovatie in de visketen. En het daarna mooi en beeldend opgeschreven. Meegedacht over hoe het straks te verkopen. Mailtjes lezen en bijschaven. Af en toe zijn frustraties aanhoren over de voortgang van het project hoort er ook bij... en dan proberen weer dezelfde energie op te roepen als bij de geboorte van het idee. Dat soort werk.
Adviseren en schrijven. Maar om mezelf ghostwriter te noemen heeft ook wel wat. Het roept mystiek op, maar van het prettige soort. Waar je eigenlijk geen verduidelijkende zinnen meer bij wil horen, omdat je fantasie geprikkeld is en je daar in wilt blijven. Wauw. Wat een verkooptruc!
Wilt u nog meer blogberichten lezen? Ga dan naar de pagina Blog/nieuws.